Passie voor de publieke zaak

Vanuit onze passie voor de publieke zaak werken wij samen met opdrachtgevers aan duurzame en waardevolle trajecten. Kleinschalig en op maat. Met de leer- en ontwikkelbehoefte van deelnemers als uitgangspunt.

We werken met topdocenten uit wetenschap en praktijk die al lange tijd deel uitmaken van ons netwerk. Onze sprekers en begeleiders opereren vanuit de opvatting dat we beleid en dienstverlening nog beter en slimmer kunnen organiseren. Er speelt een hoop in de omgeving van publieke organisaties en daar past toekomstgericht, dapper en ondernemend leiderschap bij.

Het NIVPL is opgericht door Zeger van der Wal en Willem Veenstra. Vanuit hun complementaire achtergrond en ervaring werken zij reeds vele jaren samen in het ontwikkelen en verzorgen van leergangen en masterclasses, coaching en intervisie en internationale site visits. Enthousiasme, energie en excellentie kenmerken hun samenwerking.

Prof.dr. Zeger van der Wal is een toonaangevende internationaal expert in publiek leiderschap. Hij bekleedt de Ien Dales Hoogleraar aan de Universiteit Leiden en is als gastdocent verbonden aan de National University of Singapore en Schwarzman College aan Tsinghua University, de twee beste universiteiten in Azië. Hij is daarnaast werkzaam als zelfstandig bestuurskundig adviseur.

Zeger is een wetenschapper, adviseur en trainer die midden in de praktijk staat vanuit de overtuiging dat onderzoek, onderwijs, bestuur- en advieswerk elkaar voeden en versterken. Hij uit zijn maatschappelijke betrokkenheid onder meer door zitting te nemen in onderzoekscommissies en begeleidingscommissies en het ontwerpen en verzorgen van executive leergangen over de hele wereld. Diversiteit en impact is daarbij een sleutelbegrip.

Van der Wal publiceerde meer dan 140 artikelen, boeken, onderzoeksrapporten en columns in kranten en tijdschriften. Zijn boek The 21st Century Public Manager wordt over de hele wereld als cursus- en inspiratiemateriaal gebruikt in leiderschapsprogramma’s. Meer recent publiceerde hij het veelbesproken essay Ambtelijke Helden Gezocht.

Willem Veenstra MMI is als executive coach en organisatieontwikkelaar al vele jaren actief in de publieke en private sector. Hij richt zich daarbij in het bijzonder op leiderschapsadvisering en executive development. Voordat hij vanuit zijn onderneming NOVOSPECTRUM met teams en individuen aan de slag ging, bekleedde Willem jarenlang senior directiefuncties bij grote en middelgrote bedrijven en brancheorganisaties.    

Jarenlange ervaring in de boardroom van organisaties maakt dat hij snel tot de kern kan komen en de vraag achter de vraag naar boven haalt. Zijn activiteiten in de publieke, semi-publieke en private sector maken hem een waardevolle gesprekspartner voor directie- managementteams tijdens trajecten van strategievorming, reflectie en peer intervisie op niveau en het vestigen en bestendigen van betekenisvolle samenwerking.

Zijn opleidingsachtergrond bestaat onder andere uit een Master in Management & Innovation van het NCOI en een Master in Coaching van het Johan Cruyff Institute. Met het doorlopen van diverse leiderschapsprogramma’s aan de gerenommeerde business school INSEAD in Fontainebleau behaalde hij het Certificate in Global Management.

Braintrust

Periodiek gaan wij in gesprek met de volgende personen om optimaal in verbinding te blijven met de buitenwereld:

Bruno Bruins

Lid Raad van State

Nicoly Vermeulen

Program Director Customized Executive Education Nyenrode

Petra de Kam

Plaatsvervangend Secretaris-Generaal Ministerie van LNV

David Molenaar

CEO Siemens Gamesa

Munish Ramlal

Ombudsman Metropoolregio Amsterdam

Angeline van Dijk

Inspecteur-Generaal Rijksinspectie Digitale Infrastructuur

Spelen is belangrijk

Wij zijn zeer gedreven om Publieke Leiders toekomstbestendig te maken. Daarnaast stimuleren we graag de toekomstmogelijkheden van volgende generaties. Dit is waarom wij clubmember zijn van de internationale NGO Right To Play.

Right To Play zet de kracht van sport en spelen in om wereldwijd het leven van kinderen te verbeteren die opgroeien in de meest uitdagende omstandigheden. Met hun aanpak maken zij kinderen meer weerbaar en helpen zij hen om fysiek en mentaal gezond te blijven en goed te presteren op school.