Ambtelijke helden gezocht | Gesprek met Zeger van der Wal

De nieuwe wereld TV - Youtube

“Jelle van Baardewijk in gesprek met bestuurskundige en poten-in-de-klei-professor Zeger van der Wal over zijn onlangs verschenen essay 'Ambtelijke helden gezocht, Hoe een nieuwe generatie publieke leiders onze overheid weer uit het slop gaat trekken.”

Publicaties

Wij hebben enkele publicaties van Zeger van der Wal voor u beschikbaar gesteld. Klik op de titel voor een beschrijving en de link naar het bestand.

  • Bestand: Integriteit in overheidsorganisaties

    Dit grootschalige kwantitatieve onderzoek richt zich op de integriteitsbeleving en integriteitsdruk die ervaren wordt in het openbaar bestuur en de relatie hiervan met verschillende organisatie uitkomsten. Leiderschap en werkklimaat hebben een relatief grote invloed op integriteitsbeleving en -druk: wanneer medewerkers positief naar hun leidinggevenden en cultuur kijken, zijn hun opvattingen over integriteit ook positiever, en ervaart men minder integriteitsdruk. Een positieve integriteitsbeleving gaat samen met een hogere tevredenheid over de baan, het team en de organisatie, bevlogenheid, veilig en sociaal werkklimaat, percepties van organisatieprestaties en organisationele kernwaarden.

  • Bestand: Integriteit 2025

    Welke typen integriteitskwesties gaan in de nabije toekomst de agenda bepalen en wat zijn de implicaties voor ambtenaren en bestuurders? Dit essay bespreekt de betekenis van recente ontwikkelingen in de omgeving van het openbaar bestuur – zoals technologisering, individualisering en horizontalisering – voor integriteit en integriteitsmanagement. Ethisch leiderschap is hierbij een effectiever instrument dan nog meer regels en compliance.

  • Bestand: Bouwen aan vertrouwen

    Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, zo luidt het bekende gezegde. Bouwen aan vertrouwen door het herstellen en ‘hernemen’ van gezag en legitimiteit is een proces van de lange adem. Investeren in de vaardigheden die passen bij het overtuigen en meenemen van stakeholders in het huidige tijdperk zijn van belang. Maar nog belangrijker is misschien we, aldus dit essay, dat politici en ambtenaren hun voorbeeldfunctie serieus nemen vanuit het besef dat zorgvuldig opgebouwd gezag en vertrouwen snel verspeeld zijn wanneer beloften richting stakeholders minder oprecht zijn dan ze lijken, of zo onrealistisch zijn dat ze nimmer kunnen worden nagekomen.

  • Bestand: Publiek leiderschap in het tijdperk van disruptie

    Het tijdperk van disruptie biedt naast uitdagingen ook enorme kansen om hervormingen en innovaties te realiseren en om dienstverlening aan stakeholders verder te verfijnen. Publieke leiders zullen zich blijvend moeten bekwamen in zeven typen leiderschap om in dit tijdperk effectief te opereren. De uitdagingen en leiderschapstypen komen in dit essay aan de orde.

Good to read

Kompas voor publiek leiderschap

Mark Frequin - 2021

Op basis van vele gesprekken en verkenningen presenteert voormalig topambtenaar Mark Frequin een kompas voor publiek leiderschap. Dit Kompas is voor allen die binnen de overheid leiderschap willen tonen. Dat is niet alleen voorbehouden aan de ambtelijk top. Vanuit het kompas worden een koersbepaling en handelingsperspectieven geformuleerd.

Tonen van de top

Leonie Heres - 2016

Uit dit onderzoek onder topambtenaren blijkt dat ethisch leiderschap werkt: het stimuleert integer gedrag, faciliteert meldingsbereidheid en vermindert integriteitsschendingen. Topmanagers hebben dus een wezenlijke invloed op de integriteit van de organisatie. Hierbij is van belang dat zij constant kritisch blijven reflecteren op hun voorbeeldgedrag en communicatie over integriteit.

Ambtelijk vakmanschap 3.0

Paul ‘t Hart - 2014

Wat zijn de kwaliteiten zijn die overheidsmanagers nu nodig hebben? Zijn het oude bekende kwaliteiten? Of gaat het om nieuwe? Of om beide? In dit essay brengt Paul ’t Hart op een puntige wijze verbindingen aan tussen verleden en heden en beschrijft treffend de uitdagingen die gebleven zijn en uitdagingen die nieuw zijn, en wat dit betekent voor overheidsmanagers en hun organisaties.